10.000 en een sigaartje

Op 3 april 2013 kwam onze huidige Koning, toen nog kroonprins naar Eindhoven. Door de eerste nieuwe DAF XF met Euro 6-moter van de band te rijden, gaf hij het startschot voor de productie van het nieuwe vlaggenschip.

In 1955, op 4 mei van dat jaar, was er niet zulk hoog bezoek, maar feest was er wel aan de Geldropseweg. Op die dag rolde namelijk het 10.000ste chassis van de productielijn. En of dat nog niet genoeg was, deelde Hub van Doorne en passant mede dat de Nederlandse regering een aanvullende bestelling had gedaan voor 3.600 militaire voertuigen, met een gezamenlijke waarde van circa 100 miljoen gulden. Daarnaast bracht hij naar buiten dat er uitbreiding op komst was. Binnen enkele maanden zou er begonnen worden met de bouw van nieuwe fabriekshallen welke bestemd waren voor de productie van benzine- en dieselmotoren. Daarbij werd gedacht aan een 6 cilinder motor met een inhoud van 6 liter en een vermogen van 110 PK. Dat de tijden veranderd zijn blijkt wel uit het feit dat de huidige 6-cilinder motor van de XF een inhoud heeft van 13 liter die een vermogen kan produceren van wel 510 topfitte werkpaarden! Aan het eind van zijn speech richtte van Doorne zich tot de koper van het 10.000ste chassis. De goede man wist niet wat hem overkwam toen hem een herinnering aan deze bijzondere gebeurtenis werd overhandigd: Een radiogrammofoon van wederom Eindhovense makelij! Daarbij werden ook vrouw en kinderen niet vergeten. En terwijl het personeel in de kantine werd getrakteerd, viel er hier en daar natuurlijke weer een sigaartje en een sigaretje voor de notabelen af. Op de foto van Frans van Mierlo zien we het chassis met op de voorgrond een ander speciaal exemplaar. Het betreft hier de eerste DAF-truck welke op dat moment eigendom was van de Metaal Compagnie Brabant (MCB). Deze eerste truck was een tijdens de oorlog geconstrueerd prototype en had er op dat moment 700.000 kilometer op zitten. Chauffeur van dit bescheiden werkpaard was Norbertus Blommaer. Hij kende dit oude beestje van haver tot gort, want hij had al ruim 150.000 kilometer in het zadel gezeten.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Margje Teeuwen
Er is geen foto voorhanden van de betonvaarders op de Karpendonkse Plas. Daarom een pittoresk plaatje van een wedstrijd op de Dommel in 1943. Fotograaf A.W. van de Kerkhof, beeldcollectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...