Terug naar Toen: Avercamp in Eindhoven
Aanverwante artikelen
Wie kent niet de winterse taferelen op doek vastgelegd door de zestiende eeuwse schilder Hendrik Avercamp?
Zijn werken sieren menig kerstkaart want ze laten echte oudhollandse gezelligheid in een typisch hollands winterlandschap zien. De horizon wordt nog niet vervuild door rokende fabrieksschoorstenen. Samen sleetje rijden en schaatsen op een grote bevroren waterplas. Menigeen droomt ervan, hoopt dat deze winter de Tocht der Tochten eindelijk weer eens gereden kan worden, 4 januari 1997 was de laatste tocht.
Waterrijk zoals Friesland is de regio Eindhoven bepaald niet. De scheepvaart bereikte Eindhoven in 1846 met de komst van het Eindhovens Kanaal dat in verbinding staat met de Zuid-Willemsvaart. Het Eindhovens Kanaal wordt gezien als een belangrijke aanjager van de ontwikkeling van de Eindhovense industrie in de negentiende eeuw. Het Beatrixkanaal waarvoor in 1930 de eerste spade de grond in ging en aansluit op het Wilhelminakanaal heeft die belofte veel minder kunnen waarmaken. De aanleg verliep met horten en stoten. Geldgebrek en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren hier debet aan. Vanaf de jaren vijftig kwam ten zuiden van het Beatrixkanaal langzamerhand bedrijventerrein De Hurk tot ontwikkeling en dat is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijventerrein van formaat maar dat vertaalde zich niet in een drukbevaren kanaal. De nabij gelegen snelweg A2 is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste verkeersader.
Op de foto toont Frans van Mierlo als een moderne Hendrik Avercamp het Beatrixkanaal tijdens de koude januari van 1962. Fijne feestdagen en alles wat goed en wenselijk is voor 2015!