De artist-impression van de LUMA-galerij. Documentatiecollectie RHCe

Terug naar toen: De LUMA-galerij

Het gaat niet goed met de Piazza. De door de Italiaanse architect Fuksas bedachte overkapping heeft kennelijk niet kunnen zorgen voor een prettige winkelsfeer. Het winkelend publiek mijdt de Piazza namelijk steeds vaker. En daarom gaan ze nu iets met hekken en rolluiken doen, schijnt.

Had men eind jaren vijftig het Luma-plan maar omarmd. Althans, als we de ronkende tekst in de prachtig vormgegeven brochure van dit plan mogen geloven. Dan was dit deel van de Eindhovense binnenstad nu geen winkelcentrum uit de provincie geweest, maar een heuse city waarbij New York bijna zou verbleken. Van heinde en verre, tot uit het Duitse Roergebied en Luxemburg toe, zou men naar de LUMA-galerij komen om hier te shoppen in 66 luxe winkels. Zakenlieden konden handel drijven in de geplande beurshallen en showrooms, congressen bijwonen in het congresgebouw en verblijven in het bijbehorende luxe hotel. De inwendige mens zou worden bediend met lunchrooms en restaurants. De kers op de taart was het rotonderestaurant met dakterras en een eersteklas uitzicht op de rotonde pal gelegen naast het 18 Septemberplein. Het restaurant zou komen op de plek waar nu ongeveer de Bijenkorf staat. De architecten Oskam en Geenen hadden het LUMA-plan ontworpen in opdracht van het Zwitserse LUMA Bau. Het plan kwam niet van de grond, aanvankelijk omdat de Bijenkorf niet akkoord ging met de plek die dit winkelbedrijf in het LUMA-plan kreeg toebedeeld. Later rees twijfel over de werkelijke motieven van LUMA Bau. Mogelijk had het bedrijf destijds de grond gekocht enkel om er mee te speculeren en niet om te bouwen. Uiteindelijk komt de grond in handen van de Bijenkorf en pakt die groots uit op de allerbeste plek. De andere winkels die zouden deelnemen in het LUMA-plan konden terecht in de Piazza dat ondanks de vele gedaanteverwisselingen maar geen succes wil worden.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De nieuw te bouwen panden zijn vertegenwoordigd door kruiwagens met daarop de naam van de winkel, waaronder Stad Parijs. Foto Frans van Mierlo, collectie RHCe.
De watermolen van Stipdonk.
 Slagerij Blomhoff in de Vrijstraat omstreeks 1930.
Woonwagenkamp Eindhoven. Links agent met motor (een Harley Davidson M50 of is het een Magneet?) rechts in de auto maatschappelijk werkster Jeanne van Gotum. Tussen hen in agent Jan Pijnenborgh. – collectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...