Stratumseind

Doorheen en eromheen

In 1960 werd Hub van Doorne uitgeroepen tot ereburger van de stad Eindhoven en brachten koningin Sirikit en konig Bhumipol van Thailand een bezoek aan Eindhoven. Ook de voortgang van de aanleg van de rondweg komt uitvoerig in beeld.

De gestage opmars van de auto, mede mogelijk gemaakt door de lokale automobielenfabrikant, en de forse bevolkingstoename na de Tweede Wereldoorlog maakten het noodzakelijk dat Eindhoven een rondweg kreeg die alle stadsdelen makkelijker bereikbaar maakte en waarmee de binnenstad werd ontlast. De eerste plannen daarvoor ontstonden overigens niet na de Tweede Wereldoorlog, maar al tijdens de vorming van Groot Eindhoven dat in 1920 gestalte kreeg.

Velen zullen het zich niet (meer) kunnen herinneren maar de Rechtestraat (-Stratumseind) die we nu als dé winkelstraat van Eindhoven kennen was eeuwenlang de belangrijkste verkeersader van Eindhoven. Handkarren, karren met ossen, paarden of honden, omnibussen, paardentrams werden later in de tijd opgevolgd door auto’s, vrachtauto’s en bussen. Dit alles in hartje Eindhoven. Het toch al drukke straatbeeld werd gecompleteerd met fietsers, voetgangers én spelende kinderen. Wie goed op de foto uit het eind van de 19e eeuw kijkt ziet de rails nog liggen van de paardentram op het Stratumseind..

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De Tour de France ploeg in Eindhoven:  Jan Leenders, Jac Gemser, Wout Wagtmans, Hans Dekkers, Harrie Schoenmakers, Gerard Voorting, Kees Pellenaars (ploegleider), Gerard Peters, Wim Dielissen en Wim van Est in 1951. Fotograaf A. van Beurden – collectie RHCe
 Patroon voor tafelgoed door N.V. Linnenfabriek Van Dissel, Van den Briel en Vester bij gelegenheid van het huwelijk van prinses Beatrix en Claus von Amsberg | uit de collectie van het RHCe.
26 Ria Rathje-1
images/hourglass.png

ZOEKEN...