Het Stationsplein in Helmond in 1932

Kruisende lijnen.

Bekijken we het Helmondse Stationsplein in 1932 dan zien we een knooppunt van elkaar kruisende tramlijnen.

Links op de voorgrond komt de lijn van de Stoomtramwegmaatschappij ’s-Hertogenbosch-Helmond vanaf de Weg op den Heuvel. Hij loopt naar de in 1912 gebouwde houten tramremise die we in het midden op de foto zien. Rechts daarvan zien we nog een tramstel van deze maatschappij staan. Door de vele ongelukken in de beginjaren kreeg deze tram al snel de lugubere naam: “De goede moordenaar”. De eerste tram met publiek reed hier op 2 juli 1883. De eerste remise stond meer in de richting van het in 1866 geopende spoorwegstation. Op 1 oktober van dat jaar werden de toen nog enkele spoorlijnen naar Eindhoven en naar Venlo opengesteld. Wegens de toen heersende cholera-epidemie gebeurde dat zonder feestelijkheden. Het spoor werd in het begin veelvuldig gebruikt voor transport van goederen. Voor de komst van de spoorlijn werden de steenkolen voor de Helmondse fabrieken vaak via de Zuid-Willemsvaart aangevoerd. Dat werd voor een groot deel door de trein overgenomen. Rond 1900 werd het station steeds belangrijker voor personenvervoer; vooral voor de in Eindhoven werkende arbeiders was dit een ideale verbinding. Het station werd in 1876 fors uitgebreid met twee lage vleugels; in 1911 kwam er een voorbouw en werd de linkervleugel fors verlengd. Daarvoor moest de oude tramremise verdwijnen; een vijftigtal meters oostelijker werd toen een nieuwe gebouwd.

Een poging om een vergunning te verkrijgen voor een stoomtramlijn Eindhoven-Geldrop-Helmond lukte niet en ook alleen een lijn Eindhoven-Geldrop strandde. In 1888 werd uiteindelijk de lijn Eindhoven-Geldrop geopend, maar dat was wel een paardentram. Het materieel was voor de paarden echter te zwaar. De Tramwegmaatschappij “De Meijerij” besloot een stoomtram te laten rijden en de lijn door te trekken via Helmond naar Asten. Doordat de brug over de Zuid-Willemsvaart in Helmond nog niet gereed was kon men bij de opening op 10 januari 1906 maar tot het Haagje in Helmond komen. Voor het gedeelte van de lijn van Helmond naar Asten moest men de spoorlijn kruisen en ook dat gaf oponthoud. Op 21 januari 1907 kon het hele traject in gebruik worden genomen. De tramlijn liep over Geldrop naar Mierlo en dan via een brug over het Eindhovens Kanaal naar Mierlo-Hout. Over de Mierloseweg en de Trambrugweg bereikte de lijn de trambrug over de Zuid-Willemsvaart. Hij vervolgde zijn baan langs de fabrieken van de Vlisco en kwam dan via een brug over de Aa uit op de Binnen Parallelweg. Op het Stationsplein kruiste deze lijn de rails van de tramlijn naar ’s-Hertogenbosch. Pas in 1930 werd een wissel aangelegd waardoor men van de ene lijn op de andere kon komen. Na de kruising liep de tram langs het eigen tramstation richting Asten. Dat tramstation blijft op de foto verborgen achter de muur van het fabrieksterrein van Terwindt, Arnzt & Holtus. Wel is een tramstel van de “De Meijerij” te zien links van de tramremise van de concurrerende maatschappij. Op de achtergrond zien we de molen van Van Stekelenburg aan de Molenstraat. Door de concurrentie van autobussen werden in de dertiger jaren de meeste tramlijnen opgeheven. In 1939 werd door de BBA de tramwegexploitatie geheel beëindigd.

Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven; fotograaf onbekend.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Directie en personeel van Mignot & de Block in 1918. Op de voorste rij van links naar rechts: Remi Mignot, zijn oom Paul en zijn vader Adolphe. | Beeldcollectie RHCe
Een Vlisco-woning op Mierlo-Hout.
26 Ria Rathje-1
Bus ramt gevel van café het Kruispunt. Fotograaf Frans van Mierlo, Foto Visie | Beeldcollectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...